- GHID OBLIGATII FISCALE ONG
Acest GHID se adresează asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor constituite în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completărileulterioare.
Prezentare generala.
Persoanele fizice şi persoanele juridice care urmăresc desfăşurarea unor activităţi de interes general sau în interesul unor colectivităţi ori, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial potconstitui asociaţii ori fundaţii în condiţiile legii.
Asociaţiile şi fundaţiile constituite potrivit legii sunt persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial.Partidele politice, sindicatele şi cultele religioase nu intră sub incidenţa prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.
Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiileîşi pot desfăşura activitatea în diverse domenii, cum ar fi: sănătate, educaţie şi cercetare, ştiin ţă, cultură, protecţie socială, minoritati, drepturile omului,protectia mediului, protectia copilului,comunicare si mass – media, sport/turism etc.În acest sens, acestea pot desfăşura diferite activităţi, ca de exemplu:
– intermedierea relaţiei dintre cetăţeni şi autorităţi;
– facilitarea integrării sociale şi politice a cetăţenilor;
– furnizarea de bunuri şi servicii publice;
– reprezentarea intereselor de grup în societate etc.
ÎNFIINȚAREA ASOCIAȚIILOR, FUNDAȚIILOR ȘI FEDERAȚIILOR
Asociația
Asociaţia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înţelegeri, pun în comun şi fără drept de restituire contribuţia materială, cunoştinţele sau aportul lor în munca pentru realizarea unor activităţi în interes general, al unor colectivităţi sau,după caz, în interesul lor personal nepatrimonial;
Asociaţia dobândeşte personalitate juridică prin înscrierea în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie îşi are sediul.Asociaţia devine persoană juridică din momentul înscrierii ei in Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
Asociaţia îşi poate constitui atât filiale care reprezintă entităţi cu personalitate juridică cât şi sucursale, ca structuri teritoriale fără personalitate juridică.Dacă asociaţia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmează să desfăşoare activităţi pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizaţii administrative prealabile, aceste activităţi nu vor putea fi iniţiate, sub sancţiunea dizolvării pe cale judecatorească, decât după obţinerea autorizaţiilor respective
Fundația
Fundaţia este subiectul de drept înfiinţat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic între vii ori pentru cauză de moarte, constituie un patrimoniu afectat, în mod permanent şi irevocabil, realizării unui scop de interes general sau, după caz, al unor colectivităţi.Activul patrimonial iniţial al fundaţiei trebuie să includă bunuri în natură sau în numerar, acăror valoare totală să fie de cel puţin 100 de ori salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, la data constituirii fundaţiei
Prin excepţie, în cazul fundaţiilor al căror scop exclusiv, sub sancţiunea dizolvării pe cale judecătorească, este efectuarea operaţiunilor de colectare de fonduri care să fie puse la dispoziţia altor asociaţii sau fundaţii, în vederea realizării de programe de către acestea din urmă, activul patrimonial iniţial poate avea o valoare totală de cel puţin 20 de ori salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Fundaţia dobândeşte personalitate juridică prin înscrierea sa în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie îşi are sediul.
Fundaţia îşi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza hotărârii consiliului director, prin care le este alocat patrimoniul.În cazul dizolvării asociaţiei sau fundaţiei, bunurile rămase în urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.
Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător, printr-o procedură stabilită în statutul asociaţiei sau al fundaţiei.
Federația
Două sau mai multe asociaţii sau fundaţii se pot constitui în federaţie.Federaţia devine persoană juridică din momentul înscrierii sale în Registrul federaţiilor aflat la grefa tribunalului în circumscripţia căruia federaţia urmează să îşi aibă sediul.Asociaţiile sau fundaţiile care constituie o federaţie îşi păstrează propria personalitate juridică, inclusiv propriul patrimoniu
În cazul dizolvării federaţiilor, dacă nu se prevede altfel în lege sau în statut, bunurile rămase în urma lichidării se transmit, în cote egale, către persoanele juridice constituente
Pentru servicii infiintare/modificare/dizolvare ONG puteti consulta aici https://www.hof.ro/asociatii-si-fundatii/
Registre speciale şi Registrul național
Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile constituite potrivit legii, sunt supuse înscrierii în registre speciale, constituite, potrivit legii , la instanţele judecătoreşti. Evidenţa centralizată se realizează prin Registrul naţional al persoanelor juridice fără scop patrimonial, aflat la Ministerul Justiţiei.https://www.just.ro/registrul-national-ong/
ÎNREGISTRAREA FISCALĂ A UNUI ONG
Orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal are obligaţia să se înregistreze fiscal primind un cod de identificare fiscală.
Depunerea declarației de înregistrare fiscală
În vederea atribuirii codului de înregistrare fiscală şi eliberării certificatului de înregistrare fiscală, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile constituite potrivit legii au obligaţia să depună la organul fiscal competent formularul 010 „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţiede radiere pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică”
Declaraţia de înregistrare fiscală se depune de către reprezentantul legal al asociaţiei sau fundaţiei, sau de către un împuternicit al acestuia, în termen de 30 de zile de la data înfiinţării,potrivit legii. Împuternicitul este obligat să depună la organul fiscal actul de împuternicire, în original sauîn copie legalizată.
Formularul 010 se completează în două exemplare, un exemplar se păstrează la entitate, iar celălalt se depune la organul fiscal competent. Formularul 010 se poate depune direct la unitatea fiscală sau, se poate transmite prin poştă,prin scrisoare recomandată. Organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul acestor entităţi.
Eliberarea certificatului de înregistrare fiscală
Pe baza declaraţiei de înregistrare fiscală, organul fiscal competent din subordinea Agen
ţiei Na ţionale de Administrare Fiscală eliberează certificatul de înregistrare fiscală, în termen de 10 zile de la data depunerii declaraţiei. Modificările intervenite ulterior înregistrării fiscale
Modificările ulterioare ale datelor din declaraţia de înregistrare fiscală trebuie aduse la cunoştinţă organului fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în termen de 15 de zile de la data producerii acestora, prin completarea şi depunerea declaraţiei de menţiuni (formularul 010), însoţită de documente care atestă modificările intervenite.
În cazul modificărilor intervenite în datele declarate iniţial şi înscrise în certificatul de înregistrare fiscală, declaraţia de menţiuni va fi însoţită şi de certificatul de înregistrare fiscală, care se depune în vederea anulării şi eliberării unui nou certificat.
Declararea modificărilor ulterioare privind categoriile de obligaţii fiscale declarative înscrise iniţial în vectorul fiscal se poate face şi pe baza formularului (700) „Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a categoriilor de obligaţii fiscale declarative înscrise în vectorul fiscal” care se transmite exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.
Radierea înregistrării fiscale
La încetarea calităţii de subiect de drept fiscal, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile constituite potrivit legii trebuie să solicite radierea înregistrării fiscale, prin depunerea declaraţiei de radiere (formularul 010).
Declaraţia se depune în termen de 30 de zile de la încetarea calităţii de subiect de drept fiscal şi trebuie însoţită de certificatul de înregistrare fiscală în vederea anulării acestuia.
CONDUCEREA CONTABILITĂȚII
Din punct de vedere contabil, asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile aplică prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, cu modificările şi completările ulterioare.
Asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile constituite potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia,potrivit legii, să conducă contabilitatea în partidă dublă şi să întocmească situaţii financiare anuale
IMPOZITUL PE PROFIT
Reguli speciale de impozitare În cazul organizatiilor nonprofit, la calculul rezultatului fiscal, următoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile:
– cotizaţiile şi taxele de înscriere ale membrilor;- contribuţiile băneşti sau în natură ale membrilor şi simpatizanţilor;
– taxele de înregistrare stabilite potrivit legislaţiei în vigoare;
– veniturile obţinute din vize, taxe si penalităţi sportive sau din participarea la competiţii şi demonstraţii sportive;
– donaţiile, precum şi banii sau bunurile primite prin sponsorizare/mecenat;
– veniturile din dividende, dobânzi, precum şi din diferenţele de curs valutar aferente disponibilităţilor şi veniturilor neimpozabile;
– veniturile din dobânzi obţinute de casele de ajutor reciproc din acordarea de împrumuturi potrivit legii de organizare şi funcţionare;
– veniturile pentru care se datorează impozit pe spectacole;
– resursele obţinute din fonduri publice sau din finanţări nerambursabile;
– veniturile realizate din acţiuni ocazionale precum: evenimente de strângere de fonduri cu taxa de participare, serbări, tombole, conferinţe, utilizate în scop social sau profesional,potrivit statutului acestora;
– veniturile rezultate din cedarea activelor corporale aflate în proprietatea organizaţiilor nonprofit, altele decat cele care sunt sau au fost folosite într-o activitate economică;
– veniturile obţinute din reclamă şi publicitate, veniturile din închirieri de spaţii publicitare pe:clădiri, terenuri, tricouri, cărţi, reviste, ziare, realizate de organizaţiile nonprofit de utilitate publică, potrivit legilor de organizare şi funcţionare, din domeniul culturii, cercetăriiştiin ţifice, învăţământului, sportului, sănătăţii, precum şi de camerele de comerţ şi industrie,organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale; nu se includ în această categorie veniturile obţinute din prestări de servicii de intermediere în reclamă şi publicitate;
– sumele primite ca urmare a nerespectării condiţiilor cu care s-a facut donaţia/sponsorizarea, potrivit legii, sub rezerva ca sumele respective să fie utilizate de către organizaţiile nonprofit, în anul curent sau în anii următori, pentru realizarea scopului şiobiectivelor acestora, potrivit actului constitutiv sau statutului, după caz;
– veniturile realizate din despăgubiri de la societăţile de asigurare pentru pagubele produse la activele corporale proprii, altele decât cele care sunt utilizate în activitatea economică;
– sumele primite din impozitul pe venit datorat de persoanele fizice, potrivit prevederilor titlului IV din Codul fiscal;
– sumele colectate de organizaţiile colective autorizate, potrivit legii, pentru îndeplinirea responsabilităţilor de finanţare a gestionării deşeurilor.
Pentru calculul rezultatului fiscal sunt neimpozabile şi alte venituri realizate,
până la nivelul echivalentului în lei a 15.000 euro, într-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale neimpozabile.Aceste organizaţii datorează impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil care corespunde veniturilor, altele decât cele considerate venituri neimpozabile.
COMPLETAREA şi depunerea declarației anuale de impozit pe profit -formularul 101
Entităţile care fac obiectul prezentului GHID depun Declaraţia privind impozitul pe profit-formularul 101 https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/101.html până la data de 25 februarie a anului următor.Aceste entități depun declarația privind impozitul pe profit inclusiv în situația în care înregistrează numai venituri neimpozabile respectiv cheltuieli nedeductibile,potrivit legislației în vigoare În formularul 101, veniturile neimpozabile, prevăzute în lege precum şi cheltuielile aferente acestora, se înscriu la rândul 20, respectiv la rândul 32.Formularul 101 se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.Semnarea declaraţiei se realizează prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat în condiţiile legii.
ALTE OBLIGAȚII DECLARATIVE
În funcție de specificul activității, precum şi ținând cont de relațiile contractuale cu persoanele fizice, fundaţiile, asociaţiile şi federaţiile care fac obiectul prezentului Ghid, au obligaţia completării şi depunerii declaraţiilor fiscale, ca de exemplu::
– în cazul în care asociaţia, fundaţia sau federaţia are angajaţi cu contract de muncă, acestea, în calitate de plătitori de venituri din salarii şi venituri asimilate salariilor, au obligaţia completării şi depunerii formularului 112;
– Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale,impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate;
– dacă asociaţia, fundaţia sau federaţia are o relaţie contractuală cu o persoană fizică căreia îiplăte şte venituri ca fiind calificate din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate intelectuală, atunci enitatea are obligaţia completării şi depunerii formularului 112
– Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate
– dacă asociaţia, fundaţia sau federaţia are relaţii contractuale cu o persoană fizică prestatoare de servicii, care nu este persoană fizică autorizată, respectiv nu este înregistrată fiscal potrivit legislaţiei în materie şi care desfăşoară activităţi de producţie, comerţ, prestări de servicii, profesii liberale, drepturi de proprietate intelectuală, fără a avea caracter de continuitate şi pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II „Venituri din activităţi independente” din lege, atunci entitatea are obligaţia completării şi depunerii formularului 100- declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat,precum şi a formularului 205
– Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, veniturile din jocuri de noroc şi câ ştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit,impozitul astfel declarat reprezentând impozit aferent veniturilor din alte surse;
– dacă asociaţia, fundaţia sau federaţia are relaţii contractuale cu o persoana fizică, autorizată să desfăşoare activităţi independente sau exercită profesii libere (cu excepţia contractelor de valorificare a dreptului de proprietate intelectuală) şi este înregistrată fiscal potrivit legislaţiei în materie, atunci entitatea nu are obligaţii declarative sau de plată în ce priveşte această categorie de persoane;
-formularul 091Declaraţie de înregistrare în scopuri de TVA/Declaraţie de menţiuni a altor persoane care efectuează achiziţii intracomunitare sau pentru servicii;
-formularul 300„Decont de taxă pe valoarea adăugată”;
-formularul 301”Decont special de taxă pe valoarea adăugată;
-formularul 394„Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate peteritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA”, în funcţie de perioada fiscală – lună sau trimestru;
-formularul 390 ”Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare”.
Formularele 100, 112, 205, 300, 301, 390 şi 394 se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.Semnarea declaraţiilor se realizează prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizorde servicii de certificare, acreditat în condiţiile legii.Formulare ANAF le puteti vizualiza aici https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/declararea_obligatiilor_fiscale/toate_formularele/
Formularul 091 se completează în două exemplare, un exemplar se păstrează la entitate, iar celălalt se poate depune direct la unitatea fiscală sau, se poate transmite prin poştă, prin scrisoare recomandată